Ranní ptáče dál doskáče. Docela pěkné klišé na úvod článku, neřekli byste? Já ne. Úspěch Tima Cooka, Michelle Obama, Howarda Schultze, Jacka Dorsey, Boba Igera mluví jasně – budík před šestou ranní je samozřejmost. Zatímco zbytek města ještě spí, podnikatelské a jiné elity startují svůj ranní rituál a dostávají se do popředí.
Na cestě za snem není čas na letargii. Vstát, jít a začít.

Ranní ptáčata jsou krok před davem, svěží, organizovaní, vyrovnaní. Na rozdíl od všech ostatních, co se udýchaní řítí do kanceláře, to mají jednoduše pod kontrolou. Pár minut bdělosti paradoxně nakopne víc než pár minut snění.  Sebekázeň. Produktivita. Jasná mysl. Kreativní myšlení. Dobré plánování. Eliminace zbrklých rozhodnutí. A to je jenom začátek. Posunutí budíku o pět minut stejně už ten víkendový hangover nespasí.

Říká se, že lidé se svou osobností dělí na ranní ptáčata a noční sovy. Blbost. Vstávání nedefinuje naši osobnost, definuje naši aktivitu. Pokud chceme změnit, kým jsme, musíme se vydat na dlouhou, mnohdy trnitou cestu. Zatímco změnit, co děláme, zase tak komplikované není. Nebo nemusí. Stačí mít chuť a vědět, kde začít.

Já vám to povím.
large (4)

(1) Vše to začíná velkým třeskem (crrrrrr)

Budík. Oh, jak jen ten nesnášíme. Pokud si ho najednou nařídíme o dvě hodiny dřív, naši lásku k rannímu vstávání to nevzkřísí. Mnohem rozumnější je nařídit si budík každý den o pět minut dřív než den předcházející. Cílová cifra se brzy dostaví. Léčba šokem může také fungovat. Týden. Neordinujeme tu však krátkodobou dietu, měníme životní styl.

Nastavit si budík je jedna věc, druhá potom skutečně na jeho úder vstát. Pravidlo číslo jedna je jednoduché, leč pro mnohé z nás nepředstavitelné – ignorovat tlačítko snooze, neboli funkci „posunout budík o XY minut“.  Pomoc zde může výběr oldskůlového budíka bez této vymoženosti (na mobil rovnou zapomeňme). Pakliže se taková koupě nezdaří (přeci jenom žijeme ve 21. století), ještě není vše ztraceno. Instrukce k budíku jednoduše vyhodíme a jede se dál. Pak nebudeme vědět, jak dlouho tato funkce potrvá a všichni budou šťastní. Pravidlo číslo dvě, uklidit budík do dostatečné vzdálenosti. S touhou umlčet ten hloupý krám, nám nezbude nic jiného než z té postele opravdu vyskočit.

(2) Sluníčko pojď si

Roztáhnout závěsy by měla být první věc, co po zaklapnutí budíku uděláme. Denní světlo má neuvěřitelný vliv na lidskou psychiku a pomůže nám lépe nastartovat náš den. Pakliže vstáváme ještě za tmy, může nás alespoň těšit pohled na spící město. Mít náskok před ostatními je skvělý pocit ve sportu, v byznysu i v životě.

Se sluníčkem se budí například Richard Branson, úspěšný podnikatel, vedoucí 400 společností pod známkou Virgin. A je přitom jedno, jestli je pondělí nebo sobota. Je jedno, jestli je na pracovní cestě nebo na dovolené. Konzistence je klíč k úspěchu.

(3) Ustlat postel

„Pokud chceš změnit svět, začni tím, že si usteleš svoji postel.“ – William H. McCraven

Ustláním postele si můžeme odškrtnout první věc na našim každodenním „TO DO“ listu. Dle amerického profesora Williama H. McCravena nás tento maličký úspěch naplní hrdostí a namotivuje ke splnění dalšího a dalšího úkolu. A když po těžkém dni konečně dorazíme domů, pohled na krásně ustlanou postel nám přinese rovnováhu a chuť dělat zítra lépe. Mimo to, stlaní postele je názorná ukázka toho, jak i malé věci mohou hrál důležitou roli. Pokud neumíme dělat malé věci pořádně, nikdy nebudeme schopni dělat pořádně ty velké.

(4) Velká sklenice vody

Zůstat produktivní znamená zůstat hydratovaný. 75% našeho mozku tvoří voda, takže pokud chceme zůstat produktivní, H2O je jasná volba. Pokud málo pijeme, náš mozek nedostává palivo a my se často cítíme oslabení, malátní a podléháme častému výkyvu nálad. Za velkou sklenici vody vypitou brzy po probuzení nám poděkuje nejenom naše psyché, ale také naše tělo a metabolismus. Dan Lee, ředitel NextDesk, pravidelně vstává v půl čtvrté ráno a jako první věc vypije dva litry vody, následované dvěma šálky kávy a smoothie.

(5) Fitness

Cvičení po ránu je oblíbené u mnoha úspěšných jedinců. Není divu, ranní příval endorfinů se postará o dobrou náladu, čistou mysl a koncentrovanost, se kterou posléze usedáme k pracovnímu stolu. Jeff Immelt (CEO, GE), si neumí představit začátek dne bez kardia. Jack Dorsey (Twitter, CEO) běhá 6 mil. Dan Lee (CEO, Next Desk), Vittorio Cola (CEO, Vodafone), Tim Cook (CEO, Apple), Ursula Burns (CEO, Xerox) navštěvují posilovnu. Starbucks CEO, Howard Schultz, jezdí se svou ženou do práce na kole. První dáma USA Michelle Oprah běhá na páse, skáče přes švihadlo, posiluje nebo kicboxuje. I pouhých 5 min ranního planku udělá den.

„Začala jsem přemýšlet. Pokud bych musela vstávat do práce, pak vstanu a jdu do práce. Kdybych musela vstát, abych se postarala o děti, pak vstanu a postarám se o ně. Ale jakmile přejde řeč k nám, tak je to najednou – ou, já nemůžu vstávat v půl páté ráno. To jsem musela změnit.“ – Michelle Oprah

 

(6) Meditace

Ještě než Jack Dorsey vyběhne na svých tradičních 6 mil, věnuje pár minut meditaci. Meditace nás učí lepší koncentrovanosti, což vede nepochybně k větší produktivitě. Naše mysl je po ránu ještě tichá stejně jako naše okolí. Náš tělo i duše si tak z odpočinku vezme maximum.

(7) Rostlinky a zvířátka 

Trochu jiná, avšak neméně účinná terapie je trávení času v přírodě či se svým zvířecím mazlíčkem (synergické efekty v platnosti). Dan Lee věnuje po ránu 30 minut svému pejskovi a Alexis Ohanian, zakladatel Redditu, své kočce.

(8) Kreativní duch

V ranních hodinách se rodí den, lídři a velké idey. Už deset minut ranního psaní (jakéhokoli, třeba snový diář) zahřeje naše mozkové závitky.

Ellevest CEO, Sallie Krawcheck, píše na Linkedinu, že není nikdy tolik produktivní jako ve čtyři hodiny ráno. Sallie si uvaří šálek čerstvé kávy, zapálí oheň v krbu (alternativně rozsvítí tlumené světlo) a s kočkou po jejím boku zasedne k počítači. Podle Sallie se ráno perfektně hodí pro kreativní díla, neboť ještě nejsme uvízlí v niterných konverzacích, které se v nás šíří po cestě na naši první schůzku.

(9) Noviny, pramen informací

Ranní noviny a šálek kávy. Celkem nerozlučné duo pro mnohé z nás. Pro podnikatelské špičky je důležité zůstat v obraze, co se děje ve světě, v jejich odvětví. Jeff Immelt po svém ranním kardiu čte noviny a sleduje zprávy. Bob Iger (CEO, Disney) vstává o půl páté ráno a čte. Tim Armstrong (CEO, AOL) vstává v pět, cvičí a znovu – čte. Život je podle T. Armstronga moc vzrušující, aby se prospal.

(10) A konečně, dobrá snídaně

Snídaně je základ dne. Blablabla, to je teda objev. Mozek pro svou výživu čerpá výhradně glukózu, takže hádám si všichni umíme představit, co to udělá s naší produktivitou, když snídani vynecháme. Dobra snídaně obsahuje správný poměr komplexních sacharidů, bílkovin a tuku. Není jí málo, ale ani moc. Chceme nakopnout, ne se po těžké snídani vyřadit z provozu. S rčením snídej jako král bych byla tedy trosku obezřetnější.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.